Rámcové pokyny pro konání souvislé pedagogické praxe
pro obor 75-31-M/01

Předškolní a mimoškolní pedagogika

 

1. Žák má právo zvolit si vhodné cvičné zařízení (církevní, soukromé, alternativní, speciální) v místě bydliště nebo jiné lokalitě pro konání souvislé pedagogické praxe.
2. Souvislá pedagogická praxe se vykonává pouze ve školách a školských zařízeních akreditovaných v rejstříku škol MŠMT ČR.
3. V průběhu čtyřletého studia na Akademie PSČH – SOŠ, s.r.o. Brno žák absolvuje pedagogickou praxi v nejméně čtyřech různých cvičných zařízeních.
4. Během studia žák absolvuje pedagogickou praxi na zařízeních odpovídajících zaměření studijního oboru: mateřská škola, přípravná třída při ZŠ, speciální mateřská škola, školní družina, školní klub, středisko volného času či dům dětí a mládeže.
Jejich výběr a posloupnost stanovuje „Školní vzdělávací program“ pro jednotlivé ročníky. Je nepřípustné vykonávat praxi u blízkého příbuzného z důvodu střetu zájmů nebo u pedagogického pracovníka bez kvalifikace.
5. Souvislou pedagogickou praxi žák vykonává vždy vcelku na jednom zařízení.
6. Žák je povinen podílet se na zajištění organizace pedagogické praxe podle instrukcí vedení školy (smlouvy, dohody).
7. Žák je včas seznámen s obsahem pedagogické praxe v jednotlivých ročnících svým vyučujícím pedagogiky (či pedagogické praxe). Je schopen kompetentně vystupovat při dojednávání místa pedagogické praxe. Nejpozději jeden týden před zahájením praxe žák nahlásí přesnou adresu cvičného zařízení a jméno pracovníka, který jeho pedagogickou praxi vede.
8. Žák má povinnost konzultovat s vyučujícím výběr cvičného zařízení pro souvislou pedagogickou praxi a respektovat jeho názor.
9. Žák má právo obracet se na vyučující v záležitostech jeho pedagogické praxe, žádat je o radu, pomoc, informaci.
10. Žák vykonává pedagogickou praxi zodpovědně, vždy podle instrukcí vyučujících pedagogiky a pedagogické praxe. Zaměřuje se i na plnění úkolů zadaných v hodinách psychologie a v didaktikách jednotlivých výchov.
11. Absolvování souvislé pedagogické praxe v 1. a 4. ročníku je součástí klasifikace v předmětu pedagogika a ve 3. a 4. ročníku se zahrnuje do předmětu pedagogická praxe.
12. Žák si je vědom, že svým chováním, znalostmi, dovednostmi a tvořivostí reprezentuje nejen sebe, ale také Akademie PSČH – SOŠ, s.r.o. Brno, která ho na pedagogickou praxi vysílá.
13. Po absolvování souvislé PEP žák dokládá její splnění ihned, vždy podle pokynů učitele pedagogické praxe či pedagogiky.
14. Součástí systému pedagogické praxe je písemná práce z pedagogické praxe (pedagogická inspirace), kterou žák vypracuje ve 3. ročníku. V ní využije své poznatky a zkušenosti ze všech typů praxí absolvovaných v průběhu studia.

Poznámka:
Při dobrovolnické pedagogické praxi se výběr zařízení rozšiřuje o práci v dětských skupinách, mateřských centrech či jiných sociálně nebo komerčně zaměřených subjektech.
Dále se může vykonávat praxe v různých organizacích a institucích, které se věnují dětem, mládeži a dospělým. V průběhu pedagogické praxe komise pedagogiky a psychologie u svých žáků podporuje vlastní iniciativu, zájem a tvořivý přístup.

V Brně dne 1.9. 2024

Komise pedagogiky-psychologie

Rámcové pokyny pro konání souvislé pedagogické praxe 2024-2025 – Akademie ke stažení